en dagens konstaterande, det var väl länge sen?


Vi sitter och pluggar filosofi. Eller, pluggar skulle jag inte påstå, vi sitter mest och stör oss på hur flummigt och simpelt detta är. Sartre, Kierkegaard - säger dessa man er någonting? Nej, inte oss heller. Det de har kommit på är bara enkla påståenden som inte gett oss någonting? Troligtvis fattar vi inte riktigt djupet i det hela och troligtvis var de viktiga på sin tid, men nu? Ska jag sitta och ge credit åt Sartre för att han kom på att valmöjligheter ger oss ångest när jag lika gärna kunde kommit på det själv? Eller rättare sagt: något jag redan visste innan jag ens studerade Sartre. Kanske är det hans förtjänst att jag vet det, men vem vet.

Dagens konstaterande: Filosofi är slöseri med tid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0