södermalm

Det är sommar och det är Stockholm. Det är Södermalm och vindsvåning. Jag sitter i fönsterkarmen med öppet fönster ut mot gatan och sorlet. Därnere går par hand i hand och finklädda tjejer med klackar som klipprar mot gatstenen. Det blåser en varm bris mot min kind och jag får ta bort håret från ansiktet för att se något. Mitt tunna linne och levis 501:orna gör sig bra där i vardagsrumsfönstret. Min vän kommer in med ett glas rött och vi smuttar på det i tonerna till Band of Horses. Egentligen kanske Tomas Ledin hade passat bättre, för att på något sätt förstärka Stockholmskänslan lite. Men vi är ju trots allt inte uppväxta på 80-talet, utan vi har fått skaffa oss vår egna uppfattning om vad fin musik är (för vår barndomsmusik, d.v.s. Britney Spears och A-teens, är inte den bästa sorten).

Vi dricker upp en hel flaska. Min vän byter skiva och sätter på dansmusik. Trots att det bara är vi två i lägenheten i Stockholm på Södermalm är stämningen denna sommarkväll den bästa stämning man kan uppnå. Vi dansar tills vi blir helt varma och vinet hjälper oss att bli lite mer snurriga. Plötsligt är klockan 23 och det är dags att gå ut. Conversen på. Är det för varmt för jeansjackan? Ja, vi svettas nästan i linne.

Gatorna i Stockholm är speciella. Det är något med gatorna i Stockholm. Det får en att tro på sig själv på något underligt sätt. Min väns sommarklänning vippar i takt med hennes bestämda steg och mina brundbrända ben gör sig så bra på sommargatan. Vi springer förbi fik och second hand butiker som vi besökt på förmiddagen och så många gånger förr. Mina skor borde egentligen ha kasserats för länge sen, men jag kan inte förmå mig att göra det. De tillhör sommaren och utan dem i kombination till gatorna skulle jag inte tro lika mycket på mig själv.

Klockan är 07 och vi är på väg hem. Mitt hår är ruffsigt och vi delar på det sista ur vinflaskan. Vi går upp mot Skånegatan och snart är vi tillbaka i lägenheten igen. Min vän tar upp ciggpaketet, inser att det bara är en kvar och rycker på axlarna. Det blir en varm dag idag också.

På balkongen som vätter mot innergården, delandes på sista cigaretten. Vi andas in sommarmorgonen och bekräftar natten som en underbar sådan. Det är dags att sova nu för att imorgon ta tag i livet igen. Eller, kanske sparar vi det till nästa dag.


När jag blir stor ska allt det där bli verklighet.


Kommentarer
Postat av: Zami

Ha en bra dag! :)

2011-02-09 @ 10:27:20
URL: http://zandrajonsson.blogg.se/
Postat av: ellen

amen fy fan lägg aaaaav vad man bara längtar efter sommarn nu! och stockholm!

2011-02-09 @ 12:53:17
URL: http://ellenfilippamaria.blogg.se/
Postat av: schwenke

fett nice! :)

2011-02-09 @ 16:40:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0